Artikels

Coca-Cola introductie in Frankrijk anno 1950

Frankrijk was nog zijn wonden aan het likken van de tweede wereldoorlog, het land klom langzaam uit het dal naar een heldere en vooral vernieuwende toekomst. Het Franse chauvenisme kende een nieuw elan en de invloeden meegebracht door de duizenden G.I.’s naar Europa lieten zich voelen. Parijs moest nog wennen aan de popcultuur van de Amerikanen en aan het feit dat de wereld afstevende naar een globalisatie waaraan de Fransen niet gewoon waren.

Image title

Het weekblad LIFE bracht een verhelderende reportage uit hoe Frankrijk reageerde op de drank die nu uit het collectief dagelijks leven niet weg te halen is: Coca-Cola. De multinational die we nu kennen was nog niet, de Amerikaanse drank begon schoorvoetend zijn universele veroveringstocht.

Image title

Hoe enthousiast ze ook de Amerikaanse bevrijders hadden binnengehaald, des te minder waren ze enthousiast over de frisdrank. Aan de foto’s te zien was het vooral nieuwsgierigheid die troef was, en sommige reacties waren heel negatief. De tijdsbeelden zijn dan ook niet alleen historische documenten maar best grappig, wanneer men nu weet dat ook de Fransen verlekkerd zijn op de Coca-Cola.

Image title

Het was niet echt de eerste keer dat het drankje te verkrijgen was, het werd illegaal verkocht in 1919 en nogmaals in 1933. De tweede wereldoorlog zou echter de deur wijd open zetten voor het drankje van de Yankees. In 1950 werd Coca-Cola officiëel verkocht met de nodige marketing. Parijs werd het eerste testgebied.

Image title

Met nu pittoreske vrachtwagentjes werd Coca-Cola gratis verdeeld aan volwassenen en kinderen. Handelsreizigers liepen ondertussen de café’s plat om toch maar bestelling binnen te rijven. In de typisch Franse café’s de zogenaamde bistrots was er aanvankelijk heel wat weerstand. De bastions van de betere wijnen en de Franse aperitieven boden weerstand en bekeken de nieuwe indringer met argusogen.

Image title

Coca-Cola hield echter vol en de rest is geschiedenis…de foto’s zijn nu voetnoten in de nostalgie van de post-oorloogse tijd.
Image title

Image title

Image title

Image title

© Thalmaray

Bewaren

Laat een reactie achter