De Astra-Gnome, de vergeten ruimte auto

De Astra-Gnome is een aberratie van de tijd bijna, niet alleen is het totaal onbekend, het lijkt op een historische flop. Misschien een miskleun maar het maakt deel uit van de geschiedenis, historie is niet een verzamelboek van de successen maar ook van de zaken die tussen de vouwen van een geschiedenisboeken vielen. Onbejubelde verhalen en avonturen, maar daarom niet minder fascinerend.

De Astra-Gnome was volgens de makers een ‘tijd en ruimte auto’. Ambitie genoeg in de omschrijving, want we schreven anno 1956. De tijd dat de sciencefiction voorgoed zijn intrede deed in de populaire cultuur en de mensen met moeite verhaallijnen konden volgen van ruimtevaarders, buitenaards leven, vliegende schotels en ga zo maar door.

Men kan zich in retrospectie de vraag stellen waarom men een dergelijk voertuig heeft willen bouwen? Hoewel het nu eerder bizar lijkt zat er wel degelijk een logica achter. Niet alleen was deze futuristische wagen gebouwd in amper 4 maanden tijd. Dit gegeven alleen was bijna voldoende om te kwalificeren als sciencefiction. Het concept was een gevorderd programma van auto styling door de Richard Arbib Company.

Hoewel de beschrijving van de Astra-Gnome futuristisch was moet men de verwijzing “tijd” met een nodig korreltje zout nemen, deze verwijzing was alleen om het ‘tijdloze’ concept te omschrijven van carrosserie van de wagen. In 1956 waren termen als toekomst en tijd niet wat we nu associëren met deze begrippen.

Iedere Amerikaan wou een kleinere auto die toch veel bagage kon meenemen. Net aan deze verzuchting hadden de ontwerpers heel veel aandacht geschonken. Iedere anders verloren ruimte werd een bagageplaats. Men droomde er bovendien van om het genot te hebben van cabriolet zonder de nadelen, de koepelvorm was ideaal om deze verwachtingen in te lossen. Ook de airconditioning gaf een vrij gevoel en was nogal revolutionair. Tenslotte was er de stijl met de charme van een ruimteschip wat de belofte inhield van snelheid en veiligheid en een styling dat nog nooit was gezien.

Men kondigde de Astra-Gnome ook aan als een soort van prototype wagen en men was er heilig van overtuigd dat alle toekomstige wagens er zo zouden uitzien. De firma was enigszins tegendraads want voor het eerst kwam de techniek van de automobiel niet op het eerste plan maar wel de stijl, de look en een soort van modefactor.

De Astra-Gnome was een stilistisch avontuur en een esthetische ontdekkingsreis.  De breedte van 1,8 meter was eveneens nooit gezien voor een wagen met een lengte van over de 4 meter. De algemene indruk die men kreeg was die van een zee van ruimte. De koffer kon gemakkelijk 6 grote valiezen aan.

De Astra-Gnome werd niet verkocht als een sportwagen en had geen echte Europese stijlinvloeden. De stijl was bewust buitenaards extravagant. In tegenstelling tot alle andere wagens werden de wielen ook deskundig weggecamoufleerd. Dit was bewust om een zwevende indruk te geven, terug een subtiele verwijzing naar de sciencefiction en de ruimtevaart.

Opvallend is wel dat deze wagen bewijs van van een vooruitdenkend procedé. Het bleef echter bij een mooie droom, de wereld was er blijkbaar niet klaar voor.

© Thalmaray

Leave a Comment