De Krim Oorlog door de lens van Roger Fenton (1850)
Roger Fenton‘s verslag van de Krimoorlog – Niet alleen in onze tijd is het Krimgebied een sterk gecontesteerd strategisch gebied geweest. Het is echter niet de eerste maal dat dit gebied onderwerp is geweest van een gewapend treffen in 1850 was er de Krim Oorlog. Dit gewelddadig conflict was het gevolg van religieuze spanningen, wat vandaag zeer bekend in de oren klinkt. Het was eigenlijk een dispuut over de rechten van Christelijke minderheden in het heilige land dat toen door de moslims werd gecontroleerd.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
De oorlog was eigenlijk een repetitie voor de eerste wereldoorlog, er wordt soms vergeten dat er even bloedige conflicten waren voor 1914, namelijk de Krim Oorlog en de Amerikaanse burgeroorlog, die twee moesten zeker niet onderdoen wat betreft verschrikking en wreedheden. Het waren ook testgebieden voor de modernisering van de oorlogsvoering. Ook bij dit religieus conflict sloeg de vlam over naar de Balkan en zou het schaakbord zich voornamelijk afspelen op het Krim schiereiland bij de Zwarte Zee dat van een immens strategisch belang was.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
De Krim Oorlog was in alle opzichten episch, het was de voedingsbodem voor de beroemde “Charge of the Light Brigade” een heroïsche charge op de haven van Sevastopol die in handen was van de Russen. Het werd een status quo veldslag waar er geen meter vooruitgang werd geboekt.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
Verkeerde strategische inzichten, een gebrek aan bevoorrading en de winter waren perfecte elementen om het beleg te doen uitdraaien op een militaire nachtmerrie voor de geallieerden.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
In een zeer vroege propaganda move gaf de Britse regering opdracht aan de fotograaf Roger Fenton om naar de Krim af te reizen en “positieve” foto’s te nemen. Hij zou een van de eerste oorlogsfotografen worden in de geschiedenis. Hij kwam aan in maart 1855 en bleef 3,5 maandenwerken in deze hel.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
Roger Fenton was verplicht aan zelfcensuur te doen, geen foto’s van gesneuvelde soldaten noch van omgekomen mannen door ziektes en ontbering. De cholera en de griep werden op alle manieren doodgezwegen. Zelfs gekwetsten hadden geen kans om op de foto te komen.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
Fenton kon niet anders dan een geromantiseerd beeld weer te geven in zijn foto’s. In zijn memoires beschreef hij echter wel de hel, hij noemde zijn werkterrein, de vallei van de dood.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
Een van zijn meest controversiële foto’s was een shot van een vallei op de weg naar Sevastopol die letterlijk bezaaid lag met kanonballen. De vallei van de schaduw van de dood zoals de mannen het noemden waar het letterlijk projectielen regende afgevuurd door de Russen. Later dook er een foto op zonder kanonballen, discussie is nu welke foto eerst werd genomen.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
Het werk van Roger Fenton zou de handleiding worden vooroorlogsverslaggeving in alle gewapende conflicten die zouden volgen.
Image: Roger Fenton/Library of Congress
© Thalmaray