Stanley Kubrick’s visie van New York op 17-jarige leeftijd
Stanley Kubrick is een naam die niet meer weg te denken is uit de filmgeschiedenis van Hollywood en de wereld. De man wordt algemeen gezien als een van de grootste cinematografische genieën van de laatste eeuw. Hij was het die de wereld meesterwerken schonk zoals het iconische “2001: Space Odyssey” en “The Shining” zonder meer de beste Stephen King adaptatie ooit.
Het is dan ook superinteressant te achterhalen hoe het denkpatroon van deze beroemde regisseur stilaan vorm nam in zijn prille jaren. Onlangs is er een tijdsmoment van deze geniale man terug naar boven gekomen met de ontdekking van een reeks foto’s die hij nam in New York tussen 1945 en 1950 toen hij aan het werk was als fotograaf voor het Look Magazine.
Hij kon zich geen betere leerperiode of stage voorstellen, deze eerste job lag aan de basis van zijn latere carrière en legde vooral de fundamenten van zijn kijk op de wereld, de kunst en de cinematografie. Hij geloofde heilig in de spontaniteit, de zogenaamde ‘stolen shots’, het kunstmatige poseren zag hij als onecht en artistiek saai. De eerste foto’s bewijzen ook dat hij gelijk had, hij zou niet meer afwijken van dit principe en zou het later ook uiterst succesvol hanteren in zijn speelfilms.
Stanley Kubrick kon heel vlug naam maken dankzij zijn foto’s die eigenlijk virtuele verhalen waren, de tekst was overbodig het relaas van de feiten zat in de beelden.In het Engels hebben ze een prachtig spreekwoord: “A Picture tells More Than a Thousand Words”, bij hem was dit zo automatisch en instinctief dat het een feit was, men kon letterlijk niet naast zijn foto’s kijken en bijgevolg niet naast zijn talent. De stap naar bewegende beelden was dan ook de logische evolutie, een sprong die hij met het grootste gemak heeft gemaakt en waar zijn talent de status ontgroeide van 17-jarige snotneus tot een baanbrekende meester.
Ondanks zijn afwijzing voor gemaaktheid was het niet dat de man onvoorbereid te werk ging, hij dacht na over zijn ideeën ging de straat op en zocht doelbewust naar verhalen, de rest is geschiedenis.
Stanley Kubrick verklaarde later dat hij geluk had want hij had het begrepen op zeer jonge leeftijd, hij had dus geen tijd verloren om te achterhalen wat belangrijk was en waar hij zou uitblinken. De (her)ontdekte foto’s bewijzen trouwens dat talent misschien wel kan aangescherpt worden en groeien maar dat het daadwerkelijk in de genen zit en een aangeboren gave is die net zoals olie altijd een weg blijft vinden naar de oppervlakte. Stanley Kubrick, naast een gevierde regisseur was in de eerste plaats iemand die observeerde, ontcijferde en achterhaalde wat mensen doet tikken. De foto’s zijn een kleine ontdekking van de man achter de lens, die nog groter was dan zijn oeuvre.
Foto’s: Stanley Kubrick.
© Thalmaray