De Hollywood Studio logos, de betekenis en achtergrondverhalen
De Hollywood studio logo’s, de betekenis en achtergrond verhalen.
Iedere cinefiel kent ze wel de openingsscènes van iedere oude en moderne prent, de studio die trots haar film voorstelt. Sinds het prille begin van Hollywood toen deze stad niets meer voorstelde dan een paar houten barakken in een woestijnlandschap werd gebruik gemaakt van logo’s om de namen van de studio’s bij het grote publiek bekend te maken. Ondertussen zijn de meeste van die namen, logo’s en zelfs openingsmuziek door en door bekend bij generaties van bioscoopgangers. Waar velen echter niet bij stilstaan is dat er niet alleen ernstig is over nagedacht over deze logo’s, maar dat de meesten ook een verhaal hebben.
Metro-Goldwyn-Mayer Studio: beter bekend als MGM
De naam van deze studio is eigenlijk een gefusioneerde naam die is ontstaan toen drie bekende studio’s uit de vroegste jaren zich samenvoegden: de Samuel Goldwyn Picture Corporation die oorspronkelijk de bekende leeuw als logo had, de Metro Picture Corporation en de legendarische Louis B. Mayer Pictures.
“Leo de leeuw” werd sinds 1924 het uithangbord van de nieuwe studio. In totaal zijn er vijf verschillende logo’s geweest, “vertolkt” door vijf verschillende leeuwen. De stille leeuw van 1924 tot 1928, kreeg de naam “Slats”, de volgende leeuw “Jackie” was de eerste leeuw die brulde, echter nog niet op de pellicule maar zijn gebrul werd afgespeeld op een fonograaf. Hij was ook de eerste leeuw die te zien was in technicolor in 1932. De derde leeuw “Tanner” is waarschijnlijk de beroemdste, alhoewel zijn voorganger nog steeds werd gebruikt voor de zwart-wit films. De vierde leeuw kreeg geen naam en verdween in de vergetelheid en tenslotte kwam Leo welke de studio nu nog steeds gebruikt sinds 1957.
Onder de leeuw verscheen het motto van de Studio “Ars Gratia Artis”. (Kunst in naam van de Kunst).
20th Century Fox: de studio met het zoeklicht
https://www.youtube.com/watch?v=P-_bsAKgL2k
Ook hier kreeg deze studio zijn naam door een fusioneren van twee eerdere maatschappijen namelijk : Twentieth Century Pictures en Fox Film Company. Het logo van de Twentieth Century Pictures werd overgenomen en de “Inc” werd gewoon vervangen door “Fox”. Het ontwerp is van de hand van de gekende kunstenaar Emil Kosa jr., die later nog meer populair werk zou leveren voor Hollywood. De begeleidende muziek is hier minstens even bekend las het logo en de naam.
Warner Bros: het WB schild
De correcte naam is wel degelijk Warner “Bros” en niet zoals vele mensen denken “Warner Brothers”. Deze studio werd gesticht door vier Joodse broers die afkomstig waren uit Polen: Harry, Albert, Sam en Jack waren hun verengelste voornamen. In het begin was het een klein onbeduidende studio tot Jack Warner op het idee kwam om een sprekende film te maken. Het succes was immens en de studio had geen enkele moeite meer om topacteurs aan te trekken.
Het bekende WB schild heeft doorheen de jaren heel veel adaptaties gekend, tot zelfs speciale versies voor de WB-cartoons.
Columbia Pictures: de dame met de toorts
Columbia Pictures zag het levenslicht in 1919 en werd gesticht door de broers Harry en Jack Cohn en een stille vennoot genaamd Joe Brandt. Tot voor 1924 waren de producties rommelige films van bedenkelijke kwaliteit, tot de beide broers de aandelen van de derde partner overnamen en hun studio een nieuwe naam gaven: Columbia Pictures Corporation, in de hoop hun imago te kunnen opvijzelen.
Men ging nogal vakkundig te werk door een symbool te kiezen die de personificatie was van Amerika. De toortsdame is een duidelijke verwijzing naar het Vrijheidsbeeld. De dame in kwestie was waarschijnlijk een genaamde Claudia Dell, maar tot op heden is er discussie over de identiteit van het model. Een drietal dames betwisten de titel. Gezien er een paar modificaties zijn gebeurd over de jaren zouden ze wel eens allemaal gelijk kunnen hebben.
De nieuwste versie van de dame met de toorts is wel zeker, een zekere mevrouw Jenny Joseph mag zich het boegbeeld noemen van Columbia. Deze voorstelling is wel gebaseerd op het model doch het gezicht werd gegenereerd met een computer sinds 1993.
Dreamworks SKG: Kind op de maan
Ook de nieuwere studio’s lijken de traditie verder te zetten. In 1994 besloten Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg de toenmalige chef bij Disney en de platen producent David Geffen een nieuwe studio op te richten: “Dreamworks”. De SKG onder de titel zijn de initialen van de stichters.
Spielberg drong erop aan dat het logo een weerspiegeling moest zijn van het rijke Hollywood verleden. Het logo werd ontworpen aan de hand van een computer. Er werd wel besloten dat het logo met de hand geschilderd moest worden en zo werd de kunstenaar Robert Hunt ingeschakeld. Oorspronkelijk ging het over een man die aan het vissen was op de maan. Hunt stelde echter een tweede schilderij voor namelijk hetzelfde onderwerp doch met een jongen die viste in plaats van een volwassen man. Spielberg had een voorkeur voor deze nieuwe versie, en de rest was geschiedenis. De afgebeelde jongen is de zoon van de schilder : William.
Paramount: de berg en de sterrenkroon
Een andere iconische studio is Paramount. De stichter van de studio William Hodkinson zou volgende de mythe het logo hebben ontworpen op een papieren doekje in een wegrestaurant. Hijzelf was afkomstig uit de staat Utah en daarom wordt algemeen aangenomen dat de berg in kwestie Ben Lomond Mountain is. In een latere versie werd er echter een bergtop gebruikt in Peru. Er bestaat op het internet ook een bizarre complottheorie dat de illuminati de studio hadden voorzien met de nodige financiële middelen en aldus men verkreeg dat er een driehoek verborgen zat in het logo. Paramount was zeer succesvol in het western genre en behoord eveneens tot de grote spelers in Hollywood.
Universal: het globe logo
https://www.youtube.com/watch?v=m9aJiiYKXNo
De Tweede oudste studio van Hollywood (Paramount is één maand ouder) staat bekend voor zijn logo van de ronddraaiende aarde tussen 1912 en 1920. Later kreeg men dezelfde aarde te zien terwijl er een vliegtuig rond vloog in de jaren dertig. Het kreeg terug een facelift in 1940 en heeft sindsdien ongeveer hetzelfde beeld behouden. Deze studio leverde duizenden prachtige films af en was een niet te onderschatten speler op filmgebied.
De Verdwenen studio’s
Zoals in elke vorm van geschiedenis zijn er hier ook verdwenen schatten en parels, in de glansjaren van Hollywood waren er nog verschillende studio’s die meesterwerkjes hebben afgeleverd wat men nu noemt “The Vintage Collection”. Deze films zijn echter totaal vergeten bij het grote publiek en enkel nog bekend bij de cinefielen en bijvoorbeeld de liefhebbers van het “film Noir” genre.
Uit een zeer rijke verzameling wens ik hier te vernoemen de studio die volgens mijn eigen smaak één van de mooiste logo’s had namelijk de Republic Studio en R.K.O. deze laatste filmstudio werd nog mede opgericht door Howard Hughes de beruchte en befaamde miljonair.
Bedenking
De laatste jaren hebben we ook het verschijnsel dat de Studio’s niet enkel meer de centra zijn van kunst en entertainment maar vooral die van big business en merchandising. Hollywood heeft noodgedwongen de kunst onderdanig moeten maken aan het kapitaal belang. Zo zijn er naast de nieuwe spelers met financiering uit de gamewereld en de elektronica, zoals Sony Pictures ook de vele nieuwe overnames van studio’s die elkaar opslorpen in de hoop te kunnen overleven. Zo is bijvoorbeeld het eens machtige United Artists nu onderdeel van MGM. Een andere trend is dat studio’s nu ook investeren in wat men noemt “side-business” zo nam Disney bijvoorbeeld DC Marvel comics en de Star Wars franchise over, oorspronkelijk actief in de uitgave van stripboeken doch nu een waardevol element in het produceren van superhelden films.
De vraag is nog maar of deze ontwikkeling ten goede komen aan het “film maken” waar daar gaat het toch om? De interactie met televisie en internet wint ook elke dag aan belang.
Een element blijft onveranderd: de logo’s blijven aanwezig met hun eigen oorsprong en verhaal.
© Thalmaray