Uncategorized

CSS Stonewall – Schip van zes meesters

CSS Stonewall is een perfect voorbeeld dat geschiedenis niet altijd alleen gemaakt worden door mensen. Het is historisch niet zo ongebruikelijk dat oorlogsschepen worden doorverkocht aan andere naties. Oudere modellen worden dikwijls van de hand gedaan voor modernere schepen. In tijden van vrede wordt de vloot soms afgebouwd.  Dit verhaal gaat over een schip dat maar liefst onder de vlag van zes verschillende landen heeft gediend, en dit in een relatief korte tijdspanne van 24 jaar.

Het schip wordt nu geïdentificeerd onder zijn meest bekende naam: De CSS Stonewall. De oorlogsbodem was achtereenvolgens in dienst van Frankrijk, Denemarken, de Confederatie van Amerika, Spanje, de Verenigde Staten van Amerika en tenslotte Japan.

De Franse keizer Napoleon III had zijn zinnen gezet op een overwinning van de Zuidelijke Staten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. In 1863 kon de Confederacy een bestelling zetten bij een scheepsbouwer in Bordeaux voor een modern gevechtsschip. Het kreeg als naam “de Sphinx”.

Een jaar later was het duidelijk voor Frankrijk dat de Noordelijke troepen de oorlog zouden winnen. Men besloot dan maar het schip te verkopen, aan Denemarken. De Denen veranderden de naam naar “Staerkodder”.

De Denen waren verwikkeld in een oorlog met Pruisen en Oostenrijk en voor het schip afgewerkt was, capituleerden ze. De bouwers verkochten het dan maar aan de Confederacy. In januari 1865 veranderde nogmaals de naam naar CSS Stonewall, en namen de Zuidelijke Amerikaanse staten het in de vaart.

Het schip was fenomenaal voor zijn tijd, het kon andere schepen probleemloos rammen en had verschillende kanonnen aan boord. De vloot van de Noordelijken bespioneerden het schip doch vermeden wijselijk alle contact. De laatste kapitein van de zuidelijken: Thomas J. Page, vluchtte met het schip naar Havana op het einde van de burgeroorlog. Hij verkocht het schip aan de lokale Spaanse autoriteiten voor 16.000 dollar. De Verenigde Staten van Amerika kon dan niets anders dan het schip terug te kopen van Spanje.

In 1867 verkocht de Amerikaanse regering het schip aan Japan. Het oosterse land was aan een extreem snel tempo aan het moderniseren en bouwde zijn militaire macht uit. De Japanse naam gegeven aan het schip was de Kötetsu, dat het vlaggenschip van de Keizerlijke zeemacht werd.  In 1867 verkocht de Amerikaanse regering het schip aan Japan. Het oosterse land was aan een extreem snel tempo aan het moderniseren en bouwde zijn militaire macht uit. De Japanse naam gegeven aan het schip was de Kötetsu, dat het vlaggenschip van de Keizerlijke zeemacht werd. In 1988 werd het schip definitief uit dienst genomen, na te hebben rondgedobberd onder zes namen en in dienst van zes verschillende landen. definitief uit dienst genomen, na te hebben rondgedobberd onder zes namen en in dienst van zes verschillende landen.

Het schip van zes meesters en bijna ontelbare verschillende namen en uitzichten is eigenlijk een bijna ongelooflijk verhaal.  Blijkt dat in de geschiedenis ook zaken een belangrijke rol kunnen spelen en getuigen kunnen zijn van momentopnames in onze historie.

Laat een reactie achter