De gigantische groepfoto’s van Arthur Mole
De in 1889 geboren Engelsman Arthur Mole, zal bij weinigen een belletje doen rinkelen. In de Verenigde Staten is hij relatief bekend door zijn uiting van onbeschaamd patriotisme na zijn naturalisatie als Amerikaans staatsburger.
Tijdens de eerste wereldoorlog draaiden de propaganda molens op volle toeren. Samen met zijn collega John Thomas bezocht hij heel veel militaire kampen. Arthur Mole kreeg duizenden soldaten, officieren, reservisten en verpleegsters zo ver dat ze voor hem poseerden in colossale composities. Deze spontane uiting van patriotisme zou al gauw zijn herkenbaarheidsfactor worden en zou hem roem opleveren.
Iedere foto ging vooraf met weken intensieve planning. Hij dirigeerde zijn modellen als een generaal of nog beter als een Hollywood regisseur met de megafoon in zijn hand. Dit waren geen foto opnames meer, maar heuse militaire operaties. Sommigen van zijn creaties doen denken aan de opnames van de legendarische Hollywood regisseur Busby Berkeley in het musical genre.
Het duurde uren vooraleer iedereen op zijn plaats stond vooraleer hij één foto kon nemen. Hij had toen nog geen idee dat zijn composities een aparte fotografie discipline zou worden.
In de chaotische sfeer van een oorlog dienden de foto’s om het moraal op te krikken en ze werden dan ook rijkelijk gebruikt voor propaganda doeleinden. Zijn werk werd dan ook symbolen van nationale eenheid en een uniek tijdsbeeld met enorme historische waarde. Het zou bijna ondenkbaar zijn dat een leger zich vandaag hier nog mee zou bezighouden.
Arthur Mole deed beroep op 18 verschillende Amerikaanse basissen om figuranten te ronselen voor zijn mega groepsfoto’s. In toaal zijn er een dertigtal van deze iconische foto’s, die nu bewaard worden als Nationaal Amerikaans erfgoed.
De foto’s werden verzameld in een boek genaamd: ” Living Photographs”. Vele van die prenten zouden later op postkaarten belanden, het is onduidelijk welke vergoeding Arthur Mole hiervoor kreeg.
Arthur Mole zelf was niet onbesproken en was lid van een obscure religieuze kerk in de Verenigde Staten. Hoewel hij niet als Amerikaan werd geboren deed Mole er alles aan om te bewijzen dat hij dankbaar was aan zijn nieuwe vaderland, en vooral onvoorwaardelijk trouw.
Arthur Mole geloofde dat massafotografie een manier was om een idee of een beweging levend te houden en dicht bij het volk. Volgens hem kwamen idealen en organisaties zo tot leven. Moderne analysten verwijten hem soms dat het een fascistoïd trekje had, Mole heeft dit in alle toonaarden blijven ontkennen.
Arthur Mole
© Thalmaray