Japan: vooroorlogse handgekleurde postkaarten
Postkaarten kunnen een intrigerende inkijk geven in de geschiedenis van een land. De Digital Collections of the New York Public Library (NYPL) heeft een reeks postkaarten vrijgegeven van Japan in de vroege 20ste eeuw. Deze hand ingekleurde prenten geven een goed beeld van de tijdsgeest in de regio’s van Tokio en Yokohama. Het zijn beelden van een tijdscultuur op de rand van het modernisme.
Stenen trap – Yokohama – 1907-1918
De zeer rijke cultuur en geschiedenis is niet altijd bijster goed bekend in het westen, buiten enkele clichématige voorbeelden. Het land van toen was zo divers als het mooi was, van gigantische amusement districten tot prachtige velden van kerselaarbomen. Deze collectie is niets meer dan een liefdesverklaring aan het oude Japan. De mensen in de beelden dragen allen traditionele kledij en westerse invloeden diende nog hun opwachting te maken, in de wachtzaal van de geschiedenis.
Kanalen van Yokohama – 1922
Veel van de foto’s zijn gedateerd tussen 1907 en 1922, een periode die de afsluiting was van het feodale Japan, het land van de rijzende zon met Samoerai tradities en de sociale ongelijkheden die als normaal werden aanzien.
Mukojima – Tokio -1907 – 1918
Belangrijk is dat deze prenten werden gemaakt voor de grote Kanto aardbeving van 1923. Met een 7.9 op de schaal van Richter was deze gebeurtenis wel een van de meest belangrijke feiten van deze tijd. Het was niet alleen de grootste natuurlijke ramp in het vooroorlogse Japan, de natuur trok een spoor van vernieling achter zich. Verschillende historische gebouwen werden met de grond gelijkgemaakt, landschappen zagen er plots anders uit. Het zou jaren duren vooraleer Japan zijn wonden had gelikt.
Lantaarn van Sumiyoshi – Osaka – 1907-1918
De kracht van deze beving was zo heftig dat het grote Boeddhabeeld van 93 ton werd verplaatst, dus dat kan tellen.
Theater straat – Yokohama – 1907-1918
Als we nu de moderne wolkenkrabbers zien in Tokio en de gehaaste maatschappij is het bijna onwezenlijk om deze beelden te zien. Het was een periode waar “tijd” geen synoniem was voor “haast”.
Asakusa Park – Tokio – 1922
© Thalmaray